Olen tässä välissä kerennyt kirjoittaa yhden julkaisukelvottoman postauksen, jossa pohdiskelin itsetuntoani, mutta muuten on ollut tyhjän blogiboksin kammo. Buu. Nyt kuitenkin asian on aika korjaantua. Joulukuun tavoite voisi olla vaikka kirjoittaa yksi merkintä päivässä. Tai ainakin joka toisena päivänä.
Mun elämään kuuluu nyt jännää, koska aloitin paaston. Viime viikonlopun ajan syötiin kevyesti ja jätettiin herkut pois. Eilen syötiin pelkästään hedelmiä ja illalla glaubersuolaa suolen tyhjentämiseksi. Se glaubersuola. H y i h e l v e t t i. Jälkimaku aiheutti joka kulauksen jälkeen oksennusrefleksin. Puoli litraa ei mennyt ihan helposti alas. Väänsin itkua, yritin sekoittaa mehua joukkoon (ei auttanut, voin kertoa), pidin nenästä kiinni ja sain glauberit väärään kurkkuun. Kun litkua oli jäljellä desi, olin urhea ja otin kolme kulausta peräkkäin. Ei ollut oikein hyvä idea. Yritin pidätellä oksennusta kävelemällä ympäriinsä, mutta epäonnistuneena puklasin sitten lattialle. Jäljellä oli enää neljäsosadesi B) Ai että oli voittajafiilis. Luulin jo, että joutuisin lähtemään apteekkiin hakemaan lisää suolaa, mutta onneksi en ehtinyt puklata kaikkea ulos ja glaubersuola teki illan mittaan tehtävänsä.
Illalla sitten katsottiin Eat, Pray, Love -leffa loppuun (oltiin aloitettu jo maanantaina, mutta alkoi nukuttaa Rooma-jakson jälkeen). Oli onni, ettei Rooman spagettiepisodin kaltaisia hehkutuksia ruuasta enää tullut loppuleffan aikana. Oli kuitenkin ihan kiva kokonaisuus mielestäni. Ja Julia Roberts on superkaunis, vaikka sen huulet näyttävät olevan väärinpäin - ylähuuli on alahuuli.
Tänään on siis paaston ensimmäinen päivä. Paastosta tulee luultavasti helpompi, kun Laurikin on mukana. Ostettiin Vogelin paastopaketti ja ostetaan sitten mustiksesta lisää mehuja, kun ne loppuu. Ennakko-odotukset mehuja kohtaan olivat negatiiviset, mutta maut yllättivät positiivisesti. Epäilyttävin eli tomaattimehu on tosin vielä korkkaamatta.
| Näitä sitten litkitään seuraava viikko. |
Paastoni tarkoittaa, etten syö mitään kiinteää ravintoa viikkoon. Viittä eri makuista mehua juodaan kolmesti päivässä, herbamare-kasvislientä kahdesti ja välipaloiksi hörpitään paastoteetä. Vettä saa juoda niin paljon kun haluaa. Lisäksi maultaan lähes glaubersuolan mittoihin yltävää molkosan-maitoheraliuosta otetaan ruokalusikallinen veden kanssa aamulla. Mehuja höystetään herkullistakin herkullisemmalla cynara-artisokkauutteella. Olen laittanut aivan mehun loppumetreillä viisi tippaa joukkoon - karvas maku on helpompi kestää kerralla.
Motiivini paastoamiseen ovat tuttavien positiiviset kokemukset, kehon puhdistaminen ja lähtölaukaus terveelliseen ruokavalioon. Laurikin on tällä kertaa mukana operaatiossa, joten on helpompi pitää yhtä. Viimeksi dieettini on kaatunut siihen, että siwaan menon ehdottelu on tehonnut, oli mankujana kumpi osapuoli hyvänsä.
Tämä päivä on sujunut hyvin energisissä merkeissä. Aamulla vaaka näytti 69,6kg. Tästä sitten mennään alaspäin ja toivottavasti pysytään siellä paaston jälkeenkin. Viikon paaston aikana painon pitäisi pudota ainakin viisi kiloa. Vaikeinta onkin varmaan pysytellä kohtuudessa ja liikkua säännöllisesti paaston jälkeen.
Mutta en mieti tulevaisuutta nyt, vaan keskityn ruoan ajattelemattomuuteen. Kello lähentelee puoli kuutta ja nälkä alkaa pikkuhiljaa hiipiä. Pitäisi varmaan syödä "päivällinen" eli kaksi desiä Wellness-mehua ja 2 dl kasvislientä. Kasvisliemi on muuten herkkua; lämmintä, ihanan rasvaista ja maukasta. Wellness-mehukin on hyvää. En vielä ole uskaltanut korkata Digest-mehua, jossa on enimmäkseen luumua. Toivottavasti sekin menettelee. Aikomus oli odottaa Lauria, joka tulee töistä puoli kahdeksalta, mutta en ehkä jaksa sinnitellä sinne asti. Juon vähän vettä nyt.
Olen koko päivän touhottanut, energiaa on tuntunut riittävän sinne ja tänne! Analyysitehtäviä en kylläkään ole jaksanut tehdä, enkä myöskään harjoitella fortepianoläksyjä. Lintsaaminen huomisesta seminaarista houkuttaisi kovasti, voisin harjoitella sen ajan ja käydä sitten ostamassa Yogin Detox-teetä Ruohonjuuresta. Toisaalta houkutukset saattavat olla liian suuret. Saisikohan sitä mustiksesta? Ei, k-supermarket ei ole ollenkaan houkutteleva paikka... Tämä pohdinta vaan yllyttää nälkääni, joten mun täytyy nyt keskittyä johonkin muuhun. Palaan asiaan huomenna. ^__^
4 kommenttia:
Jännältä kuulostaa tuo sun paastosi. Toivottavasti onnistut tavoitteessasi! Mä katsoin myös äskettäin teatterissa tuon Eat, pray, love ja täytyy sanoa että ne ruokakohtaukset oli hienoja,oli myös hassua kun elokuva tapahtui Roomassa, missä olen käynyt, ja tunnistin sieltä paikkoja :) Elokuvan jälkeen minun teki niin mieli varata matka Balille, se näytti niin ihanalta paikalta :)
Toivotaan, että onnistun! Hyvältä vaikuttaa ainakin toistaiseksi. Nukkumaanmenoaika lähestyy, jännää nähdä ja tuntea huominen päivä, kun on paljon enemmän tehtävää ja menoa - tänään kun oli ihan kotipäivä vaan.
Mulla oli ihan sama, että tunnistin juurikin samoja paikkoja ja roomalaistunnelma oli kyllä todella hyvin vangittu kankaalle! Tuli vesi kielelle ja maha alkoi murista, kun edes näki roomalaisen ravintolan. Bali näytti myös aivan ihanalta <3 haluaisin muuten lähteä, mutta olen kuullut sen olevan vähän turistirysä... toisaalta niitä turisteja on nykyään ihan kaikkialla ja taidan itsekin olla vähän sellainen. :D
Ihan mielettömän mielenkiintoista että kirjoitat tästä paastosta! Jos onnistut, niin mäki kokeilen ;--)
Mukava kuulla, että on kiva lukea ^___^ olen jo aika varma onnistumisesta! Nytkin on niin hyvä fiilis (:
Lähetä kommentti